Nyheter, tips og triks fra gjengen i Lillevik IT
E-postangrep er kanskje en av de vanligste formene for dataangrep – såkalt phishing. I løpet av de siste fire månedene har flere virksomheter i Norge blitt rammet av nettopp dette, og man ser en økning i antall e-postangrep, særlig mot kommuner og offentlige virksomheter. Nasjonal sikkerhetsmåned har som formål om å bidra med å øke kunnskapen når det kommer til datasikkerhet på arbeidsplassen. Det er viktig at ansatte vet hvordan de kan avsløre svindelforsøk som kommer via e-post.
Norge er i verdenstoppen når det kommer til digitalisering – hvor skybaserte digitale løsninger og tjenester også gjør at vi møter nye utfordringer og krav til sikkerhet. Cyberkriminelle ligger som regel et halvt hode foran, og blir stadig mer oppfinnsomme og profesjonelle i utføringen av sine digitale kriminelle handlinger, enten det er via skyen, lokale servere eller enheter. For å bekjempe angrepene må vi derfor følge opp de kriminelle trendene med kunnskap, forebyggende tiltak og smarte løsninger. Vi trenger å vite hvordan vi kan oppdage og avsløre e-postangrep.
Nettkriminelle kan også få deg til å besøke falske nettsteder med andre metoder, for eksempel tekstmeldinger eller telefonsamtaler. Sofistikerte nettkriminelle setter opp telefonsamtaler for automatisk å ringe for potensielle mål. De vil ofte prøve å få deg til å oppgi pin-kode eller annen type personlig informasjon.
Nettfiske er et problem som bedrifter og deres ansatte bør ha fokus på. Dette er målrettede angrep gjennom infiserte e-poster, med formål om å prøve å få deg til å oppgi brukernavn og passord. Slik kommer dermed hackeren inn i systemet. Direktørsvindel spinner ut fra phishing, hvor hensikten er å få deg til å utføre en handling via e-posten din. Her kan da svindleren bruke tid inne i systemet og kartlegge roller og relasjoner i bedriften før de angriper på en sofistikert måte. Et eksempel kan være at de sender en troverdig e-post i ditt navn.
Her gjelder det å være oppmerksom. Får du en e-post fra noen som ber deg om å oppgi sensitiv informasjon, bør det ringe noen varselklokker. Sikkerhetstjenester som er helt nødvendige å ha for å beskytte seg mot denne typen svindel er totrinnverifisering – som gir deg en sikker støttefunksjon. I tillegg anbefales Advanced Threat Protection (ATP), som gir utvidet beskyttelse av bedriften e-post mot usikre vedlegg og skadelige koblinger. ATP sørger for at:
Les mer om sikkerhet her:
«Den nye normalen» med 11 sikkerhetstips
8 sikkerhetstiltak som beskytter arbeidet ditt
Legg igjen en kommentar
Vi er spesialisert på drift, support og Microsoft skytjenester, og er for de fleste av våre kunder it-avdelingen de ikke har selv. Vi kan dokumentere høy kompetanse, og et stort antall aktive og tilfredse kunder. Vi er Microsoft Gold Partner, og fokuserer på å levere alle tjenester som en ren tjeneste til fast pris per måned med ubegrenset support og full fleksibilitet. 100% Fornøydhetsgaranti på alle tjenester.
Vinner av Microsoft sin hederspris "Beste kundetilfredshet 2017"