Aktuelle nyheter, tips og triks fra Lillevik IT, Bridge IT Solutions og IMEMO
Nyheter, tips og triks fra gjengen i Lillevik IT
Alle vi som jobber med sikkerhet innen informasjonsteknologi, blir stadig konfrontert med lover, forordninger og retningslinjer hva angår sikkerhetstiltak som må eller bør settes opp i virksomheter. Dette er knyttet til rammeverk. Her gis det en oversikt over de viktigste. HIPAA er bare gyldig i USA, men er tatt med siden loven stadig dukker opp i litteraturen om informasjonssikkerhet. PCI DSS er viktig for håndtering av kredittkort. NIST setter en føderal standard for cybersikkerhet og danner et godt utgangspunkt med sine anbefalinger. CIS-kontroller er ikke til å komme unna. Av primær interesse for oss i Norge er GDPR og ISO 2700-familien. Det finnes gode verktøy for å mappe mellom de ulike innfallsvinklene. Sånn kan du begynne med NIST, som er gratis, og gå over til ISO, som er en ganske dyr affære. Og fremfor alt er det ingen grunn til å finne opp hjulet på nytt.
Gartner definerer informasjonsstyring som «spesifikasjon av beslutningsrettigheter og rammeverk for ansvarlighet». Hensikten er å sikre formålstjenlige fremgangsmåter når data opprettes, lagres, brukes, arkiveres og slettes. Det inkluderer prosesser, roller og retningslinjer, standarder og målinger som sikrer en effektiv bruk av informasjon som gjør det mulig for en virksomhet å nå sine mål. La oss se hvordan dette arter seg innenfor de forskjellige rammeverkene.
Health Insurance Portability and Accountability Act av 1996 (HIPAA) er en amerikansk føderal lov som moderniserer flyten av helseinformasjon, beskytter personlig identifiserbar informasjon mot svindel og tyveri og rydder opp i enkelte begrensninger i helseforsikringen. Loven forbyr helsepersonell og -foretak å avsløre konfidensiell informasjon til andre enn pasienter eller autoriserte representanter uten at det er innhentet samtykke. Pasienter kan med noen få unntak motta medisinsk informasjon om seg selv og frivillig dele den med andre, som kan ilegges taushetsplikt. HIPAA har i løpet av årene fått flere tillegg og er tilpasset vår moderne skyvirkelighet.
Payment Card Industry Data Security Standard (PCI DSS) er en informasjonssikkerhetsstandard for organisasjoner som håndterer kredittkort fra de fem store kortselskapene, som omfatter Visa, MasterCard, American Express, Discover og JCB. Det stilles krav til nettverkssikkerhet, sikring av kortinformasjon og beskyttelse mot sårbarheter. Det kreves bruk av sikkerhetspolicyer samt kontroll av rutinene for autorisasjon og overvåking og testing. Overholdelse av PCI DSS er frivillig, men er et krav for dem som velger å delta i kredittkortbehandling, forhandlere som aksepterer betalinger med kredittkort. Deltakerne samtykker i å underkaste seg PCI-tilsyn, inkludert revisjoner og gjennomgang av deltakernes implementering av standarder og kontroller.
National Institute of Standards and Technology (NIST) er en offentlig etat underlagt Department of Commerce, Handelsdepartementet i USA. Aktivitetene er organisert i laboratorieprogrammer, blant dem vitenskap og teknologi i nanoskala, forskning på nøytroner og informasjonsteknologi. I 2014 publiserte NIST Cybersecurity Framework (CSF), en frivillig og gratis veiledning for organisasjoner som ønsker å håndtere og redusere risikoer knyttet til cybersikkerhet.
I 2018 kom versjon 1.1 av rammeverket og ble obligatorisk for amerikanske føderale myndigheter. NIST CSF er ideelt for små og mellomstore bedrifter som trenger å utvikle en risikostyringsplan eller rette opp tidligere feil etter et datainnbrudd. Modellen hviler på fem søyler og er inndelt i totalt 23 kategorier. Hver av dem har flere underkategorier med i alt 108 sikkerhetskontroller:
Sentralt for denne type rammeverk er at man ikke bare skal pøse på med sikkerhetsprodukter og kontroller og så håpe på det beste. Forut for det må det foretas en analyse av virksomheten og en risikovurdering. Enkelte risikoer kan man se bort fra, andre kan være for dyre å gardere seg mot. Enhver bedrift har også en viss risikoappetitt, en toleransegrense for hva den kan leve med.
Center for Internet Security (CIS) er en ideell organisasjon, grunnlagt i 2000. Misjonen er å gjøre vår tilkoblede verden til et tryggere sted. CIS utnytter kraften til det globale IT-fellesskapet for å beskytte offentlige og private organisasjoner mot cybertrusler. På nasjonalt og internasjonalt nivå spiller CIS en viktig rolle i å utforme sikkerhetspolicyer og -beslutninger ved å utvikle CIS-kontroller og CIS-benchmarks. Figuren viser anbefalingene deres. CIS-kontrollene og underkontrollene oppdateres jevnlig basert på virkelige angrepsmønstre. CIS har verktøy for å mappe mellom CIS, NIST og ISO. Kontrollene deres utfyller kravene som stilles av HIPAA og PCI DSS.
EUs personvernforordning (også kalt GDPR – General Data Protection Regulation) fra 2018 er antakelig den mest betydningsfulle, kraftigste personvernloven i verden. Den angir hvordan personlig og privat informasjon for borgere i EU og EØS skal behandles, og hviler på disse sju prinsippene:
I loven er det også bygget inn en rett til å bli glemt. Alle personopplysninger – med visse unntak –skal slettes om et individ ber om det. Overtredelse av loven kan føre til skyhøye bøter og fengselsstraff.
Den internasjonale standardiseringsorganisasjonen ISO utvikler standarder på alle områder med unntak av elektronikk og telekommunikasjon. Sammen med Den internasjonale elektrotekniske kommisjon (IEC) og Organisasjonen for økonomisk samarbeid og utvikling (OECD) har de etablert de facto-standardene for informasjonssikkerhet og personvern for store deler av verdenssamfunnet. Mens man i USA fortsatt benytter regler og forskrifter som HIPPA og PCI-DSS. ISO er ikke et akronym, men kommer fra gresk isos (lik). Organisasjonen består av eksperter fra hele verden og har sitt hovedkontor i Genève, Sveits.
ISO skapte konseptet med et styringssystem for informasjonssikkerhet som gir en oversikt over hele sikkerhetsprogrammet i en organisasjon. Med ISO får du en standardisert internasjonal modell for å utvikle og iverksette retningslinjer, prosedyrer og standarder som tar hensyn til alle involverte parter. Tilnærmingen er ovenfra-ned for å håndtere risiko. ISO bygger på forutsetningen om at informasjon skal være tilstrekkelig sikret, basert på en praksis som er akseptert og anerkjent av bransjen som helhet. ISO forholder seg agnostisk til plattformer og produkter og kan tilpasses hver organisasjon.
Dokumentasjonen for ISO 27001 bryter ned beste praksis i 14 separate kontroller. Her er en kort oppsummering av hver del av standarden:
En feil som mange organisasjoner gjør, er å legge alt ansvar for ISO-sertifisering på det lokale IT-teamet. Selv om informasjonsteknologi er kjernen i ISO 27001, må prosessene og prosedyrene deles av alle i organisasjonen – ovenfra og ned.
ISO/IEC 27001 er globalt antakelig den mest anerkjente standarden for sikkerhet. Den hjelper virksomheter med å forsvare seg mot cybertrusler og risikoer knyttet til informasjonssikkerhet. Den dekker bortimot alle behov for cybersikkerhet, som klassifisering av aktiva, metoder for autentisering og bruk av privilegerte rettigheter, logging av hendelser og kryptering. Hva mer er: Revisorer vil med jevne mellomrom gjennomgå samtlige 14 punkter og kreve bevis på at sikkerhetstiltak og -kontroller er implementert i henhold til kravene. Så omfattende og kravstort er det ikke med rammeverkene for NIST og CIS. De kan imidlertid hjelpe deg med å komme raskt i gang med å sikre virksomheten på en forsvarlig måte. Det har ført til at mange organisasjoner velger å begynne med NIST eller CIS for så eventuelt å gå videre på ISO 27001. For de fleste små og mellomstore bedrifter blir ISO for kostbart.
Første bilde er fra LinkedIn, postet av Multiple Companies. NIST-plansjen er hentet fra NIST og fornorsket i Visio. CIS-plansjen er Microsoft. ISO-plansjen er fra Varonis, mens fremstillingen av de 14 punktene for ISO står i gjeld til samme selskap
Legg igjen en kommentar
Vi er spesialisert på drift, support og Microsoft skytjenester, og er for de fleste av våre kunder it-avdelingen de ikke har selv. Vi kan dokumentere høy kompetanse, og et stort antall aktive og tilfredse kunder. Vi er Microsoft Gold Partner, og fokuserer på å levere alle tjenester som en ren tjeneste til fast pris per måned med ubegrenset support og full fleksibilitet. 100% Fornøydhetsgaranti på alle tjenester.
Vinner av Microsoft sin hederspris "Beste kundetilfredshet 2017"