Nyheter, tips og triks fra gjengen i Lillevik IT
Få gjort mer med organisert gruppearbeid! Med Microsoft Planner kan deltakere i enn gruppe enkelt opprette nye planer, organisere og tilordne aktiviteter, dele filer, samt chatte om det dere jobber med.
Planner er et verktøy i Office 365 (inkludert i Office 365 Enterprise (E1, E3, E4 og E5), Office 365 Education (E1, E3, E4 og E5), Office 365 Business Essentials og Office 365 Business), som gir deg de fire sentrale funksjonen du trenger i et oppgavebehandlingssystem: en informasjonshub, fleksibel kategorisering, kommunikasjon og innsikt:
Videre i dette innlegget vil vi ta deg gjennom hvordan du enkelt kan sette opp en ny plan og komme i gang med ditt gruppearbeid i Planner.
Velg Ny Plan. Bestem et navn på planen. Velg hvem som skal kunne se innholdet i planen din. Lag en beskrivelse og opprett.
(Hvis du har startet å benytte deg av Teams kan du også opprette en plan inne i Teams- applikasjonen)
Det første du gjør er å opprette en ny samling (1). Tenk på disse som faser i et prosjekt. Vi har brukt flytting i vårt som du ser under. Skriv en overskrift, og så går du over til å opprette aktiviteter under hver samling (2).
I hver aktivitet du oppretter har man følgende valgmulighter:
Velg hvilken samling aktiviteten skal tilhøre, hvem aktiviteten skal tildeles, sett fremdrift, start- og forfallsdato, beskrivelse, eventuelle vedlegg og kommentar. Kommentarene du skriver blir sendt i en e-post til den du tildeler oppgaven. Du har også mulighet til å legge inn en sjekkliste. I tilegg kan du gi aktiviteten er fargekode. Alt lagres automatisk.
Når du blir tildelt en aktivitet vil du få en e-post, og du vil også få aktivitetene under "Mine Oppgaver" i hovedoversikten i Planner. Der vil du se alle aktiviteter som er tildelt deg, de som ikke er startet, de som pågår og de som er fullført. Du kan lett trykke deg inn i en av dem og forsette arbeidet.
Når det nærmer seg forfallsdato på dine aktiviteter vil du motta en e-post med en påminnelse. Her vil du se dine kommende aktiviteter i kronologisk rekkefølge og du kan enkelt trykke deg rett inn i oppgavene å fortsette.
For å få en god oversikt over alle aktivitetene i din plan kan du trykke på selve planen og velge diagrammer. Her kan du sortere på medlemmer, legge inn filter og for eksempel gruppere etter forfallsdato. Du får også en tidsplan over alle aktivitetene.
Logg deg inn på portal.office.com, finn Planner-ikonet og prøv ut Planner som er bygget for samarbeid, tilpasser seg alle enheter og er integrert med andre verktøy i Office 365.
Legg igjen en kommentar
Vi er spesialisert på drift, support og Microsoft skytjenester, og er for de fleste av våre kunder it-avdelingen de ikke har selv. Vi kan dokumentere høy kompetanse, og et stort antall aktive og tilfredse kunder. Vi er Microsoft Gold Partner, og fokuserer på å levere alle tjenester som en ren tjeneste til fast pris per måned med ubegrenset support og full fleksibilitet. 100% Fornøydhetsgaranti på alle tjenester.
Vinner av Microsoft sin hederspris "Beste kundetilfredshet 2017"