Nyheter, tips og triks fra gjengen i Lillevik IT
OneDrive er en enkel og trygg måte for deg å lagre dine dokumenter, filer og bilder i skyen. Skulle du være så uheldig å miste eller ødelegge enten mobiltelefonen, nettbrettet eller PC’en trenger du ikke bekymre deg for å miste data. Med OneDrive har du tilgang til alle filer og dokumenter hvor som helst og når som helst. Alle endringer synkroniseres automatisk når du kobler til internett.
Det finnes flere grunner til at det oppstår synkroniseringsproblemer i OneDrive. Når dette skjer så ser du et av følgende ikoner helt til høyre på oppgavelinjen:
Synkroniseringsfeil i OneDrive:\
Synkroniseringsfeil i OneDrive for Business
Behandlingsendringer i OneDrive for Business (endringer lagres)
OneDrive-kontoen er nesten full
OneDrive-kontoer er full eller låst
Ikke logget på OneDrive
Synkroniseringsfeil i OneDrive for Mac
I dette innlegget tar vi for oss 6 antall scenarioer med løsninger til hvordan du selv kan prøve å løse synkroniseringsproblemet.
Dersom du sitter på en Windows-enhet, ser du enten et hvitt eller blått OneDrive-ikon helt til høyre på oppgavelinjen. Her kan det hende at du må klikke på Vis skjulte ikoner som er en pil ved siden av systemstatusfeltet for å se OneDrive-ikonet. Det bør se slik ut:
Dersom du ikke heller her ser OneDrive-ikonet, kan det være at OneDrive ikke kjører. Velg deretter Start, skriv inn OneDrive i søkefeltet, og velg OneDrive i søkeresultatet.
Dersom du sitter på en Mac, finner du OneDrive-ikonet på den øverste menylinjen. Dersom du ikke ser ikonet her, kan du prøve å finne OneDrive i Programmer-mappen. Høyreklikk på OneDrive og velg Vis innhold i pakken. Gå deretter til Innhold-mappen og velg Ressurser, dobbeltklikk på ResetOneDriveApp.command, start OneDrive og fullfør konfigurasjonsprosessen.
Gå til Start og søk deretter etter OneDrive og åpne programmet. Når OneDrive-installasjonen starter, skriver du inn navnet på kontoen din og velger deretter Logg på.
Dersom det er noe som hindrer synkronisering vil du se en hengelås på filen. Dette kan skyldes feil i filnavn og filtype.
Det finnes tre typer begrensinger med OneDrive-filer og -filnavn:
Dersom du får opp ikonet om at OneDrive-kontoen nesten er full eller låst, kan det hende at du er logget av OneDrive på enheten. OneDrive-kontoen kan også bli låst dersom du overskrider lagringsgrensen i mer enn tre måneder. Det er to alternativer som gjør at du kan unngå å gå over denne grensen:
Du kan også høyreklikke på en mappe og velge Frigjør plass.
Tilbakestilling av OneDrive kan noen ganger løse synkroniseringsproblemer. Hver oppmerksom på at dette kan ta litt tid, da alle OneDrive-filer vil bli synkronisert på nytt ved tilbakestilling. Følg disse stegene for å tilbakestille OneDrive:
Dersom du får en feilmelding om at opplastingen er blokkert, eller du får problemer med å synkronisere Office-filer, kan det hende at opplastingsbuffer-systemet i Office forstyrrer synkroniseringen. Høyreklikk på det hvite OneDrive-ikonet på oppgavelinjen, velg Innstillinger og velg Office-fanen. Fjern avmerkingen for Bruk Office 2016 til å synkronisere Office-filer som jeg åpner.
Husk å bare synkronisere det du trenger. OneDrive gir deg tilgang til alle filene dine uten at du må laste dem ned og bruke lagringsplass på enheten. Du kan også laste ned eller synkronisere færre filer ved å velge hvilke OneDrive-mapper som skal synkroniseres med enheten. Kontroller også at du ikke synkroniserer for mange filer. Dersom OneDrive synkroniseringen stopper opp over en lengre tid kan det være fordi du har for mange filer i OneDrive eller at det er mange nye filer som skal lastes opp. Det er også mulig å stanse synkroniseringen midlertidig og gjenoppta synkroniseringen for å starte den. Sørg for å holde deg innenfor lagringsgrensen. Dersom du ikke har nok plass i OneDrive kan du flytte eller slette noen filer eller redusere antall filer og mapper. Til slutt, kontroller at du ikke har noen like filnavn. For å redusere synkroniseringsproblemer kan du gi filene eller mapper et nytt eller unikt navn og lagre dem på nytt.
Legg igjen en kommentar
Vi er spesialisert på drift, support og Microsoft skytjenester, og er for de fleste av våre kunder it-avdelingen de ikke har selv. Vi kan dokumentere høy kompetanse, og et stort antall aktive og tilfredse kunder. Vi er Microsoft Gold Partner, og fokuserer på å levere alle tjenester som en ren tjeneste til fast pris per måned med ubegrenset support og full fleksibilitet. 100% Fornøydhetsgaranti på alle tjenester.
Vinner av Microsoft sin hederspris "Beste kundetilfredshet 2017"